Home / Alles / “Dat kan niet”

“Dat kan niet”

jongetje met handen voor ogenAf en toe hoor ik verhalen over mensen die zich websitebouwer noemen.

Als ze niet zo triest waren zou ik er om moeten bulderen van het lachen. Neem nou deze. Een meisje, ik noem haar even Bibi, vertelt haar klant: “Een agenda is heel handig op je homepage hoor.”
“Maar ik wil geen agenda,” zegt de klant. Als ze een dag later kijkt naar haar site staat er een agenda op.
“Wil je die er weer af halen?” vraagt ze dus aan Bibi.
“Dat kan niet, want dat is meerwerk,” antwoordt die per mail. “Want daarvoor moet ik heel diep dat WordPress programma in en dat is niet bij de prijs inbegrepen.”
Daar begint mij de broek al af te zakken.
Te meer omdat aan de ‘achterkant’ van diezelfde WordPress site een groot deel van de menu-items veranderd is in ‘Bibi’. Daarvoor moet je inderdaad ‘heel diep het programma in’.
De klant van Bibi heeft nog meer problemen met Bibi’s knutselwerk. Zo staat er een levensgrote foto op haar homepage, waar ze niet bij kan omdat die pagina niet opduikt in haar dashboard. Maar het ergste is nog wel dat er onderaan haar websitepagina’s teksten opduiken van een andere klant van Bibi. Zo lijkt het opeens alsof zij zelf begrafenisondernemer is.
Ze stuurt dus een mailtje naar Bibi met een opsomming van alles wat er niet klopt aan haar site.
Na twee dagen krijgt ze antwoord. “Dat kun je zelf veranderen, met widgets,” merkt Bibi koeltjes op. Bibi wil gerust nog haar eigen fouten herstellen, maar dat is dan wel meerwerk. En voor 1000 euro maakt ze de hele site in orde.
Met een klein beetje ondersteuning is de hele site nu trouwens ook in orde. Uurtje werk, hooguit. En meer reken ik dan ook niet. Al zou ik graag een factuurtje sturen naar het meisje dat Bibi heet voor de schade die ze aanricht aan websites, maar ook aan het vertrouwen van mensen in websitebouwers.
Neem alsjeblieft meteen contact op met mij als je al op je klompen aanvoelt dat je te maken hebt met een Bibi. Dat scheelt ons beiden een hoop frustraties.

Top